Thuiswerken: 5 tips om ontspannen thuis te werken

0 Shares

Na het nieuws van afgelopen dinsdag is het weer even schakelen. Nog steeds thuiswerken, onze wereldjes zijn klein en het voelt soms een beetje uitzichtloos. Hoe herpak je jezelf om weer energiek thuis aan het werk te gaan?
Onderstaande tips helpen je weer op weg, om fijn thuis te werken en te ontspannen šŸ™‚  


Thuiswerken is het nieuwe werken in Nederland. Voor veel mensen uitdagend om te schakelen van een druk kantoor naar een beperkte thuiswerkplek. Hoe zorg je voor motivatie? En voor effectiviteit? Maar daarnaast ook voor voldoende rustmomenten en echte ontspanning? De scheidslijn tussen werk en privĆ© is zo vaag geworden, dat het voelt alsof we altijd aan het werk zijn Ć©n altijd vrij zijn. Confusing right? Met deze tips kun je misschien uit de voeten om enerzijds productief te zijn en anderzijds ook echt te kunnen ontspannen. 

Tip 1: Creƫer helderheid

Het is het belangrijk om voor jezelf helderheid te scheppen in werktijden en 'vrije tijd'.
Welke tijden werk je? Wanneer is het tijd om te ontspannen? Zorg dat dit helder is voor jezelf, maar ook voor de rest van de familie.
Wanneer je werkt, focus dan ook alleen op werk. Heb je vrije tijd ingepland? Laat het werk dan ook los.
Zorg dat je routines creĆ«ert om de werkdag te starten en te beĆ«indigen, net zoals je dat deed op kantoor. Een voorbeeld is om aan het einde van de dag je laptop in je werktas te stoppen en deze in de hal neer te zetten. Of bijvoorbeeld een koptelefoon op te zetten als je aan het werk bent of een kaarsje te branden. Zo is het niet alleen voor jezelf duidelijk dat je aan het werk bent, maar ook voor je omgeving.   

Tip 2: Werk met de pomodoro-techniek 

De pomodoro-techniek is een bekende techniek uit het timemanagement en heel simpel uit te voeren. Je gaat je 25 minuten lang focussen op 1 taak en neemt daarna 5 minuten pauze. Zorg dat je in de 25 minuten ook geen afleiding hebt van telefoon en mail.
Je start met het helder hebben welke taken je op een dag of de hele week moet uitvoeren en schrijft dat op een leeg vel papier. 
Zorg dat je taken maakt die 25 minuten duren. Heb je een groot project? Verdeel die dan in kleine taken. Zodra alle taken zijn opgeschreven, zet je ze op volgorde van prioriteit. Nu ben je klaar om te starten. 
Zet de timer op 25 minuten en begin met de eerste taak en neem daarna 5 minuten pauze. vervolg dan met taak 2. Na 4 keer dit herhaald te hebben, neem je een langere pauze van 10-15 minuten. Zorg dat je in de pauze ook echt pauze neemt en nee, dat is niet scrollen op social media. In de volgende tips geef ik je advies in manieren van ontspannen. 

Wil je meer weten over deze techniek? Dit is een goed boek over deze techniek.
Is time management een uitdaging voor jou? Bekijk deze online training, dan ben je binnen no-time een kei in time management bent. 

Tip 3: Plan ontspanningsmomenten in 

Nu je met de pomodoro-techniek werkt, heb je elk half uur 5 minuten pauze. Probeer in die pauze ook echt te ontspannen, na 25 minuten volle focus heb je dat nodig. Maar wat is nou echt ontspannen? Bij ontspanning wil je van het sympathicus naar het parasympaticus, oftewel van de aan-modus naar de ontspannen-modus. Deze overgang is heel belangrijk. Wanneer we alleen maar in de aan-modus zitten, wordt het steeds uitdagender om naar de ontspannen-modus te gaan. Dat veroorzaakt een verstoring van het zenuwstelsel met als gevolg burn-out, slapeloosheid, prikkelbaarheid en niet meer kunnen ontspannen en genieten. Zorg dus bij tijden van drukte, ook voor voldoende ontspanning. In de ontspannen-modus kun je namelijk opladen, dingen verwerken en gaat je verteringstelsel aan de slag. Om in de ontspannen-modus te komen, kun je ademhalingsoefeningen doen, yoga beoefenen, mediteren, lezen of heerlijk met je partner zoenen šŸ˜‰
Voor deze korte ontspanningsmomenten hebben we een aantal video's en audio's voor je opgenomen die gemakkelijk uit te voeren zijn vanuit je bureaustoel. Een hele toegankelijke manier om meer ontspanning te ervaren. Vanwege Corona hebben we de prijs toegankelijk gehouden. Bekijk vooral deze pagina voor meer informatie. 

Tip 4: Zorg voor een rustige mind

In deze hectische periode is een rustige mind belangrijk om zo in overvloed te kunnen blijven denken in plaats van angst en tekorten. Ons hoofd is continue aan het werk, vooral als er veel negatief nieuws komt is het heel makkelijk om mee te gaan in de negatieve flow. Maar wat heb je aan die negativiteit? Juistum, helemaal niks. Om met je mind aan de slag te gaan en je gedachten onder controle te krijgen, is een mindfulness cursus een heel goed idee. Bij mindfulness leer je jouw mindset te veranderen, je negatieve overtuigingen om te buigen en creĆ«er je voor jezelf nieuwe gewoonten. Dit zorgt voor meer positiviteit in je leven, maar ook voor meer rust en stabiliteit. Je volgt immers alle gedachten niet meer, maar kiest heel specifiek de gedachten die je wilt volgen. Wil jij kennismaken met mindfulness op een toegankelijke en down-to-earth manier? Dan kan ik je deze cursus aanraden, toegankelijk en down-to-earth. 

Tip 5: Dankbaarheid

In deze gekke tijden is dankbaarheid heel belangrijk. We horen dagelijks zoveel slecht nieuws dat het makkelijk is om daarin te blijven hangen, door te focussen op dankbaarheid ga je juist in de positieve energie zitten. Die positieve energie zorgt direct voor ontspannenheid. Je kunt naast je bed een dankbaarheidsboekje of journal neerleggen, maar misschien nog wel leuker om dit te bespreken met je partner of zelfs kids. Je hebt veel leuke journals, bijvoorbeeld het 6 minuten dagboek of 5 year reflection book.

Ik hoop dat deze tips je helpen om wat meer te kunnen ontspannen tijdens deze rare tijden.

Mocht je zelf nog tips hebben of vragen hebben, laat het in de comment weten.

Liefs Moniek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *